حداکثر سرعت نوک پره‌های ملخ در هلی‌کوپترها می‌تواند 63صدم ماخ باشد. در هلی‌کوپترهای تازه برای کنارزدن این محدودیت شیوه‌های متعددی از هیبریدی شدن تا بهره‌گیری از ملخ‌های اضافه به کار گرفته شده است.

محبوبه عمیدی: 24 سال گذشت تا هلی‌کوپتر تازه سیکورسکی با به جاگذاشتن سرعت 416 کیلومتردرساعت توانست رکورد 400 کیلومتردرساعتی وستلند لینکس را بشکند. اما رقابت سخت سازندگان هلیکوپتر نشان می‌دهد این رکورد 24 ساله چندان دوامی نخواهد داشت و احتمالا به زودی این عدد نیز با رکورد تازه 500 کیلومتربرساعت شکسته خواهد شد.

به گزارش نیوساینتیست، رقبای اصلی X2 محصول شرکت آمریکایی سیکورسکی و X3 -ایکس کیوبد- متعلق به شرکت آلمانی یوروکوپتر هستند. تلاش این دو شرکت و به کارگیری فناوری‌های تازه می‌تواند ظرف 5 سال آینده سرعت هلی‌کوپترهای تجاری را تا 60درصد افزایش دهد.

ترکیبی از محدودیت‌های بنیادی آیرودینامیکی و نیاز به بهبود کارآیی سوخت هلیکوپترها باعث شده سرعت متوسط آنها از 300 کیلومتربرساعت-نصف سرعت پرواز هواپیماها- تجاوز نکند. این در حالی است که سرعت پرواز هلیکوپترها نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ سلامتی مصدومین حوادث جاده‌ای یا کوهنوردان آسیب‌دیده از بهمن و دیگر مصدومین بازی می‌کند و هر چقدر زمان رسیدن به بخش اورژانس کوتاه‌تر باشد، این افراد شانس بیشتری برای بهبود خواهند داشت.

گردش ملخ مرکزی هلی‌کوپتر، هم‌زمان انرژی پیشرانش و نیروی بالابرنده آنرا تأمین خواهد کرد. در کنار این ملخ، چرخش پروانه کوچک انتهایی در سرعت‌های بالا، احتمال چرخش هلی‌کوپتر به دور خودش را به حداقل می‌رساند. با این حال محدودیت‌هایی برای سرعت چرخش ملخ مرکزی تعریف شده‌اند که مانع از ناپایداری شرایط پرواز خواهند شد.

یکی از معدود گزینه‌هایی که برای بهبود سرعت هلی‌کوپترها وجود دارد، افزایش تعداد موتورهای آنها است اما تجربیات سیکورسکی در این مورد بی‌ثباتی بدنه و عدم اجرای موفق این ایده را در عمل نشان می‌دهند.