حتما برای شما هم پیش آمده است که حتی با وجود روشن شدن چراغ هشدار تمام شدن بنزین، هنوز به راهتان ادامه می‌دهید و نگرانی ندارید.

 

بهتر است بدانید رانندگی با باک خالی مشکلاتی را برای خودروی شما به وجود می‌آورد که نتیجه آن جز صدمه و مخلوط شدن آب با بنزین که سبب سوختن ناقص بنزین می‌شود،‌ نیست.

از آنجا که فضای خالی باک پر از هواست و هوا معمولاً مقداری بخار آب دارد و بخار آب موجود در هوا سردتر است، روی بدنه باک و در نقاط دیگر میعان کرده و به آب تبدیل می‌شود. این آب می‌تواند سبب پوسیدگی باک بنزین شده یا با سوخت مخلوط شود و به انواع روش‌ها از خوب کار کردن موتور جلوگیری کند. وقتی باک بنزین پر باشد، جای کمتری برای هوا وجود دارد و در نتیجه بخار آب کمتری وارد آن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود آنقدر رانندگی نکنید تا آمپر بنزین درجه خالی را نشان دهد.

دلیل دیگر برای رفت و آمد اضافی به پمپ بنزین برای پر کردن باک این است که زنگ فلز ناشی از وجود بخار آب در هوای داخل باک، در آن ته‌نشین می‌شود. این ذرات جامد زنگ فلز تا زمانی که در کف باک بنزین جا خوش کرده‌اند، زیانی ندارند اما اگر سطح بنزین در باک خیلی پایین برود، آخرین قطره‌های سوختی که به موتور می‌رسند، بیشتر به لجن شبیه‌اند تا به بنزین و این بخش حاوی ذرات رسوب فراوانی است. اگرچه بعضی از باک‌ها فیلتری دارند که از خروج این ذرات از باک جلوگیری می‌کند، اما اگر به رانندگی با باک خالی عادت کنید، این فیلتر خیلی زود دچار گرفتگی می‌شود.

البته به گفته کارشناسان فنی، برای محکم کاری و کنترل بیشتر آلاینده‌ها و جلوگیری از انتشار ذرات سوخت ناقص می‌توان از مبدل‌های کاتالیستی نیز استفاده کرد، این روش برای کاهش آلاینده‌های مضر خروجی از موتور بعد از اگزوز کاربرد فراوانی دارند، دستیابی به میزان مجاز آلاینده‌های مضر خروجی از موتورهای درون‌سوز که طی استانداردهای سختگیرانه زیست‌محیطی تعریف شده‌اند، استفاده از روش‌های پس پالایشی را برای کاهش آلاینده‌ها در خودروهای کنونی ناگزیر کرده است.

به این ترتیب با رعایت چند نکته ساده در کنار هم می‌توانید هم به کارآیی موتور کمک کنید و هم به سلامت شهروندان و حفظ محیط‌زیست.