درست تا همین چند ماه پیش، فناوری 3 بعدی، بسیاری را شیفته خود ساخته بود، اما برای عامه مصرف‌کنندگان، مانند یک موجود فضایی، که تازه پا به زمین گذاشته، عجیب و غریب، و غیرقابل دسترس بود. تنها نخبگان و بازیخورهای حرفه‌ای بودند که آن را دریافته بودند و در این میان تنها عواملی که موجب تامل و دل‌مشغولی کاربران را فراهم می‌کرد، قیمت بالا، نگرانی از کمبود دسترسی به محتوای رسانه‌ای مخصوص آن و کاربرد این فناوری برای مردم عادی بود.

اما طولی نکشید که کمپانی‌های فیلمسازی با بودجه‌های عظیم خود، دست به خلق آثار سینمایی بزرگی مانند آواتار و آلیس در سرزمین عجایب زده و شگفتی همگان را برانگیختند. این پدیده‌های بزرگ سرگرمی بصری همین‌طور تا به امروز با سلسله‌ای از تولیدات فیلم‌های انیمیشن 3 بعدی ادامه داشته و نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این تشنگی روزافزون برای محتواهای 3 بعدی روز به روز در بین مصرف‌کنندگان در حال افزایش بوده و آنهایی که آن را تجربه کرده‌اند دیگر قادر نیستند تا از این فناوری چشم بپوشند.

در همین راستا تولیدکنندگان دستگاه‌ها و لوازم سرگرمی نیز با تشخیص این نیاز روزافزون، تقاضا‌های کاربران را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند.انویدیا و فناوری 3 بعدی

شرکت انویدیا (NVIDIA) یکی از معدود شرکت‌هایی است که با تولید ملزوماتی که 3 بعدی را برای کاربران بیشتر قابل دسترس می‌کند، همواره جلودار خط اول جبهه فناوری 3 بعدی در سال‌های اخیر بوده است. انویدیا با درک صحیح از این علاقه و تقویت و عمق بخشیدن به این فناوری نوپا سهم بزرگی را در اشاعه عمومی آن به عهده داشته است.

انویدیا با ارائه فناوری دیدگاه 3 بعدی (3D Vision

فناوری تری‌ دی ویژن انویدیا مدت‌ها است که ابزاری را برای استفاده بهتر از بازی‌های 3 بعدی در اختیار بازیخورها قرار داده است. رایانه‌های مجهز به تری دی ویژن با 400 عنوان بازی‌های رایانه‌ای 3 بعدی گرفته تا تماشای فیلم‌های بلوری 3 بعدی، عکسبرداری یا ضبط آخرین وقایع مهم ورزشی که بصورت آنلاین استریم می‌شوند، راه‌های تعامل با رایانه‌های شخصی را کاملا دگرگون و متحول ساخته‌اند.

همه این امور با به‌کار بردن سخت افزارها، نرم افزارها و روش‌های نوین و توسط فناوری برجسته بینی 3 بعدی اچ دی (

همچنین انویدیا با توسعه دادن به نرم‌افزار شگفت‌انگیز NVIDIA 3DTV Play

در زمانه ما، هر روزه یک سری جدید از این قبیل محصولات شگفت انگیز از جمله رایانه‌های دسکتاپ، نوت‌بوک‌ها، صفحه نمایش‌ها، تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های پخش‌کننده بلوری و دوربین‌های 3 بعدی راهی بازار گشته است و در کنار آن شبکه‌های تلویزیونی اچ دی 3 بعدی تازه راه‌اندازی شده که برخی از مسابقات ورزشی بزرگ را نیز به روش 3 بعدی فیلمبرداری و روی آنتن می‌فرستند، چشم‌انداز روشنی که فناوری 3 بعدی در عرصه‌های بازی رایانه‌ای، وب، فیلم‌ها و حتی پخش برنامه‌های تلویزیونی (broadcasting) دارد حقیقتا غیرقابل انکار است.

به این ترتیب اکنون 3 بعدی نه تنها یک شئ لوکس و ویترینی نیست، بلکه فناوری جدید جالبی است که راه خود را آهسته و تدریجی، اما خیلی مطمئن و قوی، به سوی تسخیر دنیای فناوری و دفترهای کار مصرف‌کنندگان باز می‌کند.منابع:

)، انقلابی را در صنعت بازی و سرگرمی‌های خانگی بواسطه همکاری با شرکت‌های معروفی چون Acer ،Alienware ،Asus ،BenQ ،Dell Panasonic ،Fuji ،Sony ،Samsung و ViewSonic به پا کرده است. فناوری برجسته بینی 3 بعدی اچ دی انویدیاHD Stereoscopic 3D) انویدیا محقق شده است. این شرکت مدت‌هاست که با شرکت‌های مشهور دیگری چون Cyberlink همکاری مستقیم دارد که تصاویر فیلم‌های 2 بعدی قدیمی و روز را به 3 بعدی تبدیل کند تا به این وسیله بتواند روحی تازه در کالبد عناوین موجود فیلم‌های سینمایی دمیده و مخاطبان را به سینماها بکشاند و از این طریق برای استودیوهای فیلمسازی منابع جدید کسب درآمد دست و پا کند. که این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا از طریق رایانه‌های دسکتاپ و نوت بوک‌هایی که تری دی ویژن از پیش در آنها فعال شده است با تلویزیون‌های  3 بعدی اچ دی (3DHDTV) ارتباط برقرار کرده و به تجربه‌ای تازه از سرگرمی‌های بصری با بالاترین کیفیت ممکن و با جزئیات کامل برروی صفحات نمایش با اندازه‌های بزرگ دست یابند.جمع‌بندی

http:‌/‌‌/‌nvidia.com

http:‌/‌‌/‌ces.cnet.com

http:‌/‌‌/‌anandtech.com