همیشه این سوال مطرح است که گوشت سفید بهتر است یا گوشت قرمز؟ این سوال برای سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا حساسیت آنان نسبت به هضم و جذب غذاها بیشتر می‌شود.

همیشه این سوال مطرح است که گوشت سفید بهتر است یا گوشت قرمز؟ این سوال برای سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا حساسیت آنان نسبت به هضم و جذب غذاها بیشتر می‌شود.

گرچه گوشت تعریف مشخصی دارد اما خوب است بدانید در این گروه انواع پروتئین از جمله گروه گوشت، ماکیان، ماهی، حبوبات، تخم‌مرغ و آجیل نیز قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مواد مغذی این گروه شامل پروتئین، ویتامین‌های B12، B6، روی، منیزیم و آهن است. این گروه به علت نقشی که در رشد و استخوان‌سازی دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آهن موجود در این گروه باعث خونسازی می‌شود و از کم‌خونی و فقرآهن جلوگیری می‌کند. این گروه برای خونسازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

این گروه شامل گوشت‌های قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت‌های سفید (ماهی، مرغ و پرندگان) ‏‌اعضای داخلی دام چون جگر، دل، قلوه، زبان و مغز، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) تخم‌مرغ و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه) می‌شود.میزان‌مصرف روزانه

سهم روزانه مورد نیاز از این گروه 2 تا 3 سهم یعنی 60 تا 90 گرم گوشت، مرغ یا ماهی پخته‌شده، جگر، دل یا 60 گرم گوشت چرخ‌کرده یا یک لیوان حبوبات پخته‌شده یا یک‌دوم لیوان حبوبات خام است. همچنین 4 قاشق کره بادام‌زمینی یا یک‌ دوم تا سه‌چهارم لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه) نیز همین سهم را برای شما تامین می‌کند.

اما در مصرف انواع گوشت‌ها نکات مهمی هست که باید رعایت کنید از آن جمله از گوشت‌های کم‌چرب و بدون پوست استفاده کنید و از ماهی و حبوبات بیشتر استفاده کنید.

پیش از پختن گوشت قرمز چربی‌هایی را که به چشم می‌خورد، جدا کنید.

تا حد امکان از سرخ کردن گوشت بپرهیزید. مواد غذایی گوشتی را به جای سرخ کردن به صورت آب‌پز و بخارپز مصرف کنید.

به علت چربی و کلسترول زیاد مغز و زبان و کله‌پاچه در مصرف این‌گونه مواد غذایی افراط نکنید.

سالمندان در صورت داشتن کلسترول و فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی باید مصرف تخم‌مرغ را به حداکثر 3 عدد در هفته محدود کنند و با استفاده از سفیده تخم‌مرغ پروتئین بیشتری به غذای خود بیفزایند و از مصرف زرده خودداری کنند زیرا بخش کلسترول‌دار تخم‌مرغ، زرده آن است.

بهتر است برای خارج کردن گوشت از حالت یخ‌زده آن را 24 ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج کنید و در یخچال بگذارید.

مصرف حبوبات به علت دارا بودن فیبر و پروتئین زیاد برای سلامتی سالمندان بسیار مفید است.

بهتر است مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) را خام و کم نمک بخورید.

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها حتی گوشت مرغ است. کلسترول گوشت بوقلمون هم در مقایسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار کمتر است.

گوشت‌های سفید عموما نسبت به گوشت قرمز از نظر کلسترول و چربی برتری دارند.

هر 100 گرم از گوشت مرغ حدود 190 کیلوکالری انرژی دارد و میزان کلسترول آن 89 میلی‌گرم است که در مقایسه با گوشت قرمز، بسیار کم است.

میزان پروتئین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو یکسان است، اما انرژی دریافتی از آن به علت داشتن چربی پایین‌تر، به مراتب کمتر است.

مصرف تمامی انواع گوشت‌ها، چه قرمز و چه سفید برای افرادی که بیماری نقرس دارند، یعنی میزان اسیداوریک خون آنها بالاست باید تا حد مشخصی محدود شود.