سالمندی دوره‌ای پیچیده در زندگی همه افراد است و روان‌شناسی خاص خود را می‌طلبد. همه خانواده‌ها باید این موضوع را جدی بگیرند چرا که سلامت روان سالمندان، اهمیت ویژه‌ای در حفظ کیفیت زندگی آنها دارد.

برنامه‌ریزی دقیق صبحگاهی: اولین قدم داشتن یک شروع خوب برای هر روز زندگی سالمند است. برای صبح‌های خود برنامه‌ای دقیق، مداوم و البته مفرح داشته باشید. نیم ساعت پیاده‌روی و قدم زدن در پارک نزدیک منزل یا حتی رفتن به نانوایی محل و گرفتن نانی تازه برای صبحانه‌ای مشترک با اعضای خانواده می‌تواند روزی پرانرژی و شاد را برایتان آغاز کند. داشتن یک جمع دوستانه با همسن و سالان: هر سالمندی باید یک حلقه رفاقت با همسن و سالانش داشته باشد. این حلقه می‌تواند دوستان قدیمی باشند که مجددا آنها را بعد از سال‌ها پیدا کرده‌اید یا دوستان و همسن و سالانی باشند که در پارک هنگام ورزش صبحگاهی با وی آشنا شده‌اید. در هر حال هم‌صحبتی با همسن و سالان می‌تواند در تخلیه روحی و آرامش روحی روانی کمک شایانی به شما کند و در عین حال روحیه شما را نیز بهبود بخشد.داشتن رژیم غذایی متنوع و پرانرژی: از فست‌فود‌ها و غذاهای حاضری پرهیز کنید. حتی لازم است برای حفظ روحیه خود برخی روزها خود آشپزی کنید و برای سایر اعضای خانواده خودتان غذایی آماده کنید؛ البته باز هم تنوع را در این موضوع لحاظ کنید. برخی اوقات لازم است در جمع دوستان و همسن و سالان خود همه پرهیز‌های غذایی را کنار بگذارید و بدون هیچ استرسی و بی‌اعتنا به همه توصیه‌های پزشکان یک دست کله پاچه دوستانه و دسته جمعی نوش‌جان کنید و در جمع رفقا لحظاتی را حسابی خوش بگذرانید. پرهیز از هر گونه استرس و تشویش: از محیط‌های پراسترس و تنش‌زا پرهیز کنید. همچنین رابطه‌های خود را با افرادی که به شما استرس و فشار عصبی وارد می‌کنند کم کنید. شرکت در کلاس‌ها و مجالس عمومی: سر خود را با جمعی از همسن و سالان خود در فعالیتی اجتماعی گرم کنید. به عنوان مثال همکاری در یک صندوق خیریه و کمک به دیگران یا عضویت در یک انجمن حمایتی و سازمان‌های تحت عنوان NGO می‌تواند در به دست آوردن روحیه‌ای مضاعف و کاری همچون دوران جوانی‌تان کمک شایانی کند.