مواد لازم برای 2 نفر:

روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری

پیاز کوچک (خرد شده)‌: یک عدد

هویج کوچک (خرد شده)‌: یک‌دوم عدد

سیر (خرد شده)‌: 3 حبهگوجه‌فرنگی کوچک (خرد شده)‌: 2 عددعدس: دوسوم پیمانهآب: یک پیمانهرب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چایخوریسبزیجات (برگ مو، آویشن و جعفری)‌: از هر کدام چند برگرشته سوپ: به مقدار دلخواهنمک و فلفل: به مقدار لازم

روغن زیتون را درون یک تابه ریخته و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی داغ شد، هویج و پیاز را درون آن بریزید. 5 دقیقه به هم بزنید تا پیازها طلایی شود. سپس نصف سیرها و کمی نمک بزنید. بعد از یک دقیقه گوجه‌فرنگی و همچنین رب را اضافه کنید. حدود 10 دقیقه تفت دهید تا رنگ گوجه کمی تغییر کند. سپس عدس و سبزیجات را درون آن بریزید و آب را اضافه کنید و صبر کنید تا آب بجوشد. اگر احساس کردید آب غذایتان کم است به آن اضافه کنید. در ظرف را گذاشته تا 45 دقیقه بپزد. حالا رشته سوپ را درون غذا بریزید تا نرم شود 10 ـ 5 دقیقه دیگر نیز صبر کنید. برگ سبزیجات را از درون غذا بردارید و درون ظرف دلخواه خود ریخته و سرو کنید.

عدس حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین (26 درصد)‌، اسیدفولیک و فیبرهای محلول و نامحلول غذایی است. از ویتامین‌های موجود در عدس می‌توان به ویتامین‌های ث و ب اشاره کرد.

فیبر محلول موجود در عدس با اتصال به کلسترول باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود، علاوه بر آن، این فیبر موجب کاهش هضم و جذب کربوهیدارت‌ها می‌شود. بنابراین از تغییرات سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

عدس به جلو راندن غذا در لوله گوارش سرعت می‌بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کند. از آنجا که فیبرهای نامحلول موجود در عدس قابل هضم نیستند و بدون تغییر از بدن دفع می‌شوند، بنابراین کالری اندکی را به بدن می‌رسانند و در عین حال قسمتی از حجم غذا را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو، انتخاب خوبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. همچنین به این ترتیب افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌توانند به علت پروتئین بالا، عدس را جایگزین گوشت قرمز کنند، بعلاوه عدس، غذای مناسبی برای افرادی است که از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

هر پیمانه عدس (198 گرم) پخته شده بدون نمک حاوی 230 کالری، 16 گرم فیبر و 18 گرم پروتئین است. این مقدار عدس حاوی 37 درصد آهن است که به غنی شدن ذخایر آهن بدن کمک می‌کند. مزیت آهن عدس نسبت به آهن موجود در گوشت این است که مجبور نیستید به همراه آهن چربی و کالری بالایی دریافت کنید.

آهن هم در ساختار هموگلوبین که برای نقل و انتقال اکسیژن لازم است، شرکت می‌کند و هم جزو کلیدی آنزیم‌هایی است که در تولید انرژی و سوخت و ساز نقش دارند.

عدس پخته نشده را در صورتی که در جای خشک، خنک و تاریک قرار دهید تا 12 ماه قابل نگهداری است. از آنجا که انواع مختلف عدس زمان طبخ متفاوتی دارند، آنها را با هم مخلوط نکنید. عدس پخته شده را می‌توان تا 3 روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کرد.

لادن هومند