یکی از معایب غذاهای آماده یا فرآوری و کنسرو شده، نمک بالای موجود در آنها است. نمک یا کلرید سدیم به عنوان یکی از مواد ضروری به این غذاها افزوده می‌شود، چرا که نمک به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی مانع فساد و رشد باکتری‌ها در غذاها می‌شود.

 

همچنین نمک به عنوان یک طعم‌دهنده اساسی در این غذاها و برای پوشاندن طعم برخی فلزات موجود در آنها و به منظور ایجاد طعم و مزه بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، نمک به عنوان کاهش‌دهنده درک و احساس خشکی در برخی غذاها مثل انواع بیسکویت‌ها بخصوص بیسکویت‌های شوراستفاده می‌شود. هرچند نمک برای بدن لازم و ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر و زیان‌آور است. برخی افراد بیش از آن‌که بدنشان لازم دارد نمک مصرف می‌کنند.

این درحالی است که براساس مطالعات انجام گرفته، میزان نمک لازم برای بدن افراد بزرگسال، حداکثر در حدود 2300 میلی گرم درروز است که این مقدار تقریباً برابر با یک قاشق چایخوری است. البته این مقدار برای افراد سالم است و برای افراد بیمار مانند افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون، این مقدار معادل حداکثر 1500 میلی گرم در روز است. برای کاهش میزان مصرف نمک و حفظ سلامتی بدن توصیه می‌شود بیشتر از غذاهای تازه به جای غذاهای آماده و فرآوری شده استفاده کنید. فراموش نکنید میزان نمک بالا تنها یکی از مشکلات و معایب این‌گونه غذاهاست چراکه این غذاها حاوی انواع مواد نگهدارنده، روغن زیاد و دیگر مواد مضر نیز هستند که هرکدام دربروز انواع بیماری‌ها موثرند.