در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی یا همان نمایشگاه معروف دیترویت بازدیدکنندگان برای این‌ که بتوانند آخرین شاهکار فراری یعنی Ferrari 458 Italia را از نزدیک تماشا کنند از سر و کول همدیگر بالا می‌روند. البته این منظره‌ای است که در اکثر قسمت‌های نمایشگاه دیده می‌شود.

 

در نمایشگاه‌هایی همچون دیترویت آمریکا چیزی که حتی بیشتر از شمار خودروهای پرزرق و برق و فوق‌مدرن دیده می‌شود، شمار دوربین‌های دیجیتالی است که بی‌شمار تصاویر از زوایای گوناگون خودروهای به نمایش درآمده ثبت می‌کنند، خودروهایی که خرید آنها تقریبا برای تمامی آنهایی که در میان غرفه‌های مختلف این نمایشگاه پرسه می‌زنند بیشتر شبیه یک رویاست. بیکسبی که خود را از میلان ایتالیا به دیترویت رسانده است از جمله این افراد است. او می‌گوید: اینجا آمده‌ام تا فقط بوی این خودروهای زیبا و دوست‌داشتنی را استشمام کنم! بودجه من بسیار محدود است و با این پول تنها می‌توانم خودرویی به ارزش 40 هزار دلار خریداری کنم.

همه‌ساله شماری از برترین برندهای خودروساز جهان با آخرین محصولات خود بویژه خودروهایی در کلاس اسپرت و لوکس در نمایشگاه دیترویت حاضر می‌شوند. فراری، مازراتی، بنتلی و پورشه از جمله این‌ برندهای خودروساز به شمار می‌آیند. چیزی که به اندازه خودروهای به‌نمایش درآمده چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند و حتی آنها را هیجان‌زده می‌کند برچسب قیمت‌هایی است که در گوشه‌ای از خودرو آویزان شده‌اند: 300 هزار دلار، 204 هزار دلار یا حتی نیم میلیون دلار.

 

بسیاری از آنهایی که در آخرین روزهای برپایی این نمایشگاه خود را به دیترویت رسانده بودند مجذوب این قیمت‌های نجومی شده بودند. همچون بیکسبی بسیاری از این افراد با نگاهی کنجکاوانه خودروهایی را برانداز می‌کردند که تنها در خواب می‌توانند سوار بر آنها شوند. در این نمایشگاه فراری محصول چشمگیر خود یعنی

اگر بخواهیم قید این خودرو را صرفا به خاطر قیمت بالایش بزنیم نوبت به Mulsanne

بخشی از نمایشگاه هم به خودروهای جدید مرسدس بنز تعلق داشت. در اینجا خودروهایی به نمایش گذاشته شده بود که هر یک جذابیت خاص خود را داشتند، اما همه آنها یک وجه اشتراک روشن داشتند: خبری از برچسب قیمت نبود. خب معلوم است، قدیمی‌هایی که سال‌هاست در این موقع‌ها سروکله‌شان در نمایشگاه دیترویت پیدا می‌شود، می‌گویند نیازی به پرسیدن قیمت خودروهای مرسدس بنز نیست چون کمتر کسی توان خرید آنها را دارد. بازدیدکنندگانی که به خودروهای ساخت مرسدس بنز علاقه‌مند بودند این امکان را داشتند تا با استفاده از یک نمایشگر ویدئویی دیجیتالی به جزئیات کاملی درخصوص هر یک از خودروهای جدید این شرکت و از جمله قیمت آنها دسترسی داشته باشند. البته در میان تمامی این بازدیدکنندگان افرادی همچون جک و میشل سیجان از اوهایو نیز دیده می‌شدند که گرچه می‌دانستند سوار بر خودرویی می‌شوند که قیمت بسیاری بالایی دارد، اما چندان هم نگران نبودند چون آنها آن‌قدر پول داشتند که بتوانند سوار شدن بر خودرویی همچون

قرار است این خودروی استثنایی در ماه آگوست در بازار آمریکا به فروش گذاشته شود. جنرال موتورز، فورد و کرایسلر خاستگاهی به جز آمریکا ندارند و برای آنها برپایی نمایشگاه دیترویت به منزله حضور در وطن است، اما برای رقبای خارجی نظیر تویوتا، هیوندای، آکورا و کیا داستان کمی فرق می‌کند. آنها خارجی هستند و شاید به همین دلیل است که اکثر بازدیدکنندگان که اهل آمریکا هستند ترجیح می‌دهند بین غرفه‌های 3 غول بزرگ خودروسازی آمریکا در رفت و آمد باشند.

نکته: همه‌ساله شماری از برترین برندهای خودروساز جهان با آخرین محصولات خود بویژه خودروهایی در کلاس اسپرت و لوکس در نمایشگاه دیترویت حاضر می‌شوند

 

نمایشگاه امسال دیترویت از یک بابت نیز در نوع خود جالب توجه بوده است و آن شمار قابل توجه بازدیدکنندگان. سام لاکریچیو، سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی می‌گوید: در یکی از روزهای برپایی نمایشگاه بیش از 105 هزار بازدیدکننده داشتیم که این رقم حتی از رکوردی که در سال 1993 به ثبت رسیده نیز بیشتر بوده است. پیش‌بینی برگزارکنندگان این نمایشگاه بر حضور حدود 750 هزار بازدیدکننده در طول برگزاری آن بوده است که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی محقق شده باشد.

در نمایشگاه امسال دیترویت توجه خاصی نیز به خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست شده بود تا آنجا که حتی هفته‌ها پیش از آغاز این آوردگاه بزرگ بین‌المللی تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه شده بود.

برندهای مختلف خودروساز در تلاش بودند تا در این عرصه نیز خودنمایی کنند. فورد از جمله این برندها به شمار می‌آمد که با خودروهایی نظیر‍

این خودروی هیبریدی ـ الکتریکی بنا بر ادعای نمایندگان فورد حاضر در نمایشگاه دیترویت با یک بار شارژ و سوختگیری کامل تا بیش از 800 کیلومتر طی مسافت می‌کند.

طراحی زیبا و جادار بودن این خودرو 2 مزیت عمده آن به شمار می‌آید. تویوتا نیز گرچه یک خارجی شناخته شده در این نمایشگاه به شمار می‌آمد، اما با ارائه خودروی مفهومی

البته این تنها نکته عجیب و جالب توجه نمایشگاه امسال دیترویت نبوده است. آنهایی که این امکان را پیدا کردند تا از نزدیک خودروهای به نمایش گذاشته شده را تماشا کنند با انبوهی از جذابیت‌ها روبه‌رو شدند، جذابیت‌هایی که برای تماشای دقیق آنها چاره‌ای نداشتند جز این ‌که از سر و کول یکدیگر بالا بروند.

Ferrari 458 Italia را به قیمت 300 هزار دلار به نمایش گذاشته بود. با این پول شما خودرویی دریافت می‌کنید که حداکثر سرعتی در حدود 325 کیلومتر بر ساعت دارد و جالب‌تر از آن که صفر تا 100 را نیز تنها در کمتر از 4/3 ثانیه طی می‌کند! بنتلی می‌رسد، یک خودروی لوکس که قیمتی بالغ بر 285 هزار دلار دارد. خودروی Gran Turismo مازراتی که در رده خودروهای اسپرت به شمار می‌آید نیز توجه بسیاری را در نمایشگاه دیترویت به خود جلب کرد. این جلب توجه به 2 دلیل کاملا روشن بود: نخست این‌ که خودرو ظاهری جذاب داشت و دوم این‌ که در مقایسه با خودروهایی که تنها چند متر آن‌طرف‌تر به نمایش گذاشته بودند چند 10 هزار دلار ارزان‌تر بود: 136 هزار دلار. پورشه نیز در نمایشگاه دیترویت سروصدای زیادی به راه انداخته بود. این برند که به طراحی و ساخت خودروهای سرعتی و معمولا گران‌قیمت شهرت دارد 911 speedster را با قیمتی در حدود 204 هزار دلار ارائه کرده بود.Mercedes CLS550 را برای دقایقی امتحان کرده و پس از چند هفته یک دستگاه از آن را در منزل تحویل بگیرند.‍ ‍C- MAX Energi سروصدای زیادی به راه انداخت.Prius C توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به خودروهای سبز را به خود جلب کرد. این خودرو به گفته مدیران تویوتا کوچک‌ترین پیروس ساخته شده از سوی این برند خودروساز خواهد بود که در زمره خودروهای هیبریدی بازده بسیار بالایی خواهد داشت و به احتمال فراوان از سال آینده به مرحله تولید تجاری خواهد رسید. محل قرار گرفتن چراغ‌ها یکی از نقاط متمایزکننده این خودرو به شمار می‌رود، در زیر شیشه جلوی خودرو!