روغن‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای غذاها هستند؛ به طوری که چه کم و چه زیاد، همیشه مقداری روغن در غذای ما وجود دارد، اما به اشتباه فکر نکنید که روغن بد است و مضر؛‌ روغن‌ها برای سلامتی ما مفیدند اما اگر درست و به جا مصرف شوند. حتما شما هم دیده‌اید که بعضی از افراد وقتی تصمیم می‌گیرند لاغر شوند، چربی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. غافل از این‌که این کار اشتباه است و مضراتی در پی دارد.

چربی‌ها در کل به 2 گروه حیوانی و گیاهی تقسیم می‌شوند؛ مواردی مانند پیه، دنبه، کره، روغن ماهی و... از جمله چربی‌های حیوانی بوده و روغن‌های گیاهی هم روغن‌هایی مانند روغن آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون،‌هسته انگور، کلزا و... هستند. همچنین فراموش نکنید روغن‌ها و چربی‌ها می‌توانند به‌طور غیرمستقیم درون بعضی ازمواد غذایی مانند بستنی، سرشیر، آجیل و گوشت قرمز هم یافت شوند.روغن‌های جامد و مایع

روغن جامد یکی از انواع روغن‌های موجود در بازار است که گروهی از مردم ‌برای پخت و پزاز آن استفاده می‌کنند. البته مصرف این‌گونه روغن‌ها به دلیل داشتن چربی‌های اشباع برای سلامتی مضر بوده و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی شود، در نتیجه استفاده از آنها‌توصیه نمی‌شود.

روغن‌های مایع به 2 دسته تقسیم می‌شوند؛ اول روغن‌های مایع معمولی و نوع‌ دوم روغن‌های مخصوص سرخ کردن.

‌ دقت داشته باشید هیچ وقت روغن‌های مایع معمولی را برای سرخ کردن انتخاب نکنید، زیرا حرارت دیدن این روغن‌ها بسیار مضر است. حتی برخی می‌گویند در صورت نداشتن روغن مایع مخصوص سرخ کردن، استفاده از روغن جامد بسیار بهتر از روغن مایع معمولی است. روغن‌های مایع معمولی را برای انواع سالاد یا مصارفی که نیاز به حرارت نباشد استفاده می‌کنند.

روغن‌های مخصوص سرخ کردن به دلیل داشتن چربی غیراشباع، برای مصرف بهتر از روغن جامد و مایع معمولی هستند. این روغن‌ها در برابر حرارت مقاوم‌تر بوده و کمتر جذب غذا می‌شوند، در نتیجه مصرف روغن هم کاهش می‌یابد.

در ضمن نکته‌ای مهم را هم فراموش نکنید؛ هرگز روغن‌را چند بار گرم نکنید. البته روغن مخصوص سرخ کردن را می‌توان 2 یا 3 بار استفاده کرد، اما به شرط این‌که در شرایط مناسب نگه‌داری شود؛ به این ترتیب که پس از هر بار استفاده از روغن، آن را صاف کرده و بعد از سرد شدن داخل یخچال نگهداری کنید. حتما طی 2 یا 3 روز آینده نیز باید آن را مصرف کرد چون نگهداری آن در دراز‌مدت مضر و خطرناک است.روغن‌ فاسد‌

روغن‌ها هم فاسد می‌شوند؛ اگر روغن در هوای آزاد قرار گیرد یا درب ظرف حاوی روغن باز بماند، روغن اکسیده شده و طعم نامطبوعی هم خواهد گرفت. رطوبت و نور هم باعث فساد روغن می‌شود. بنابراین باید همیشه روغن‌ها را دور از نور و رطوبت قرار داده و درب ظرف حاوی روغن را همیشه بسته نگه داریم.

انواع روغنروغن آفتابگردان را از دانه‌های گل آفتابگردان استخراج می‌کنند و برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود. این روغن اسیدهای چرب اشباع کمی دارد و در نتیجه برای مصرف خوراکی مناسب است. همچنین روغن آفتابگردان‌ ویتامین‌هایA وB، اسید فولیک، آهن و روی نیز دارد. تحقیقات پژوهشگران نشان داده، این نوع روغن می‌تواند در کاهش فشار خون نیز موثر باشد.

روغن زیتون هم که یکی از پرطرفدارترین روغن‌هاست، سرشار از فایده است. همچنین بهتر است از انواع بودار آن استفاده کنید تا از فواید بیشتری هم بهره ببرید. روغن زیتون حاوی ویتامین‌های E،A D و همچنین اسیدهای چرب است. شاید به همین دلیل می‌گویند مصرف آن ، البته در حد متعادل ، به سلامت قلب کمک می‌کند. باز هم تاکید می‌کنیم که این روغن هم اگرچه مفید است، اما باید در حد متعادل مصرف شود. روغن کنجد نیز از دیگر روغن‌های مفید بوده که در پیشگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز موثر است. همچنین موجب تنظیم وزن شده و برای افرادی که فشار خون بالا دارند‌مناسب است.

در نهایت فراموش نکنیم که استفاده از روغن‌ها در برنامه غذایی ما بسیار مفید است، اما به شرط این‌که بدانیم از چه روغنی، چگونه و به چه میزان استفاده کنیم. فراموش نکنیم همیشه استفاده بیش از حد روغن‌ها، حتی انواع مفید آن می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت ما ایجاد کند.