سویا را فراموش نکنید

سویا به دلیل برخورداری از مواد مغذی ویژه‌ای همچون کلسیم، منیزیم،آهن،روی و البته اسید‌های آمینه موجود در پروتئین خود دارای پتانسیل مناسبی در جهت حفظ ساختمان استخوان‌هاست. این مساله بویژه در مورد سالمندان که استخوان‌های غیرمستحکمی دارند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است بنابراین می‌توان گفت که سویا به تقویت استخوان کمک کرده و استئوپروز یا همان بیماری پوکی استخوان را در سالمندان به تأخیر می‌اندازد.

اگرچه برخی از متخصصین معتقدند ترکیب شیمیایی سویا به‌گونه‌ای است که مواد مغذی مؤثر در سلامت استخوان این ماده گیاهی چندان قابل جذب نیست اما از نقطه نظر دیگر نیز می‌توان به ارتباط میان مصرف سویا و استحکام بیشتر استخوان‌ها نگریست. این نکته که مصرف زیاد و مستمر پروتئین‌های حیوانی می‌تواند تا حد زیادی باعث برداشت کلسیم از استخوان‌ها شده و در نتیجه از استحکام آن بویژه در سنین بالا بکاهد، امری ثابت شده و غیرقابل انکار است. بنابراین جایگزینی دست کم بخشی از پروتئین حیوانی با پروتئین سویا به طور غیرمستقیم می‌تواند از کاهش تراکم استخوان‌ها در سالمندان بکاهد.البته در سویا چندین مهارکننده آنزیمی وجود دارد که هضم پروتئین را با مشکل مواجه ساخته و علاوه بر ایجاد سوءهاضمه جذب اسیدهای آمینه ضروری را نیز محدود می‌کند. همچنین سویا به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام «اسید فیتیک»می تواند در جذب کلسیم، منیزیم، روی و آهن از روده کوچک اختلال ایجاد کند. به این دلایل در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.توصیه‌ای برای بانوان یائسه: برم ماده‌ای دیگر است که در میوه و سبزی وجود دارد و ظاهرا در حفظ استروژن بدن نقش دارد. ضمنا برم با کاهش کلسیم دفعی در روز باعث تقویت استخوان‌ها در این دوران می‌شود.

منابع خوب برم و فیتواستروژن در میوه‌ها و سبزی‌ها شامل موارد زیر است: انواع آلو، توت‌فرنگی، سیب، گوجه‌فرنگی، گلابی، انگور، گریپ فروت، پرتقال، تمشک و سبزی‌هایی مثل مارچوبه، چغندر، فلفل دلمه، ساقه کلم بروکلی، کلم، گل کلم، هویج، کاهو، پیاز، سویا، سیب زمینی، شلغم و جو.

حبوبات، جو، میوه‌های تازه، آناناس، کشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه با برگ سبز، آواکادو، اسفناج، پیاز، جعفری، انواع سویا، لبنیات کم چرب، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب میوه‌هایی مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس نیز کلیه اقلام خوراکی هستند که مواد معدنی استخونهای شما را فراهم می‌کنند.

/ 0 نظر / 26 بازدید